Sharing Schools

Interchange by pupils

Hanneke Houkes | Voorzitter
Het was maart 1999, tijdens een rondreis in Nepal. Omdat ik naast de prachtige natuur en cultuur ook iets van het dagelijkse leven wilde zien, bezocht ik een school voor meisjes. En wat ik zag, was anders dan de arme zielige kinderen die je uit deze landen meestal op foto’s ziet.
Hoezo zielig? Deze kinderen waren vrolijk en hartelijk. Ze waren leergierig en ze weefden prachtige kleden. Ik realiseerde me hoeveel kinderen in Nederland van deze kinderen konden leren.
Wat zou het mooi zijn om een uitwisseling via brieven, tekeningen en foto’s op gang te brengen tussen kinderen uit ontwikkelingslanden en westerse landen.

Marc Coolen | Bestuur
Als klein jochie mocht ik met mijn opa mee naar het Afrikamuseum. Hij werkte er in zijn vrije tijd. Door zijn verhalen, en het mogen ronddolen door de hutjes, is mijn liefde voor het continent geboren. En ik wist zeker… Daar ga ik later wonen!

Wereldwijd staan mensen voor dezelfde levensvragen. De antwoorden daarop verschillen en zijn veelal cultureel bepaald. Mijn uitdaging is om over belangrijke onderwerpen een stukje bewustzijn te creëren bij elkaar. Sharing Schools geeft mij de mogelijkheid om culturen met elkaar te verbinden.

Het er wonen… het is er nooit van gekomen. Maar de wil om iets te kunnen betekenen, al is het nog zo klein, is altijd gebleven. Ik hoop dat mijn kleine bijdrage mag resulteren tot een iets meer open kijk op de wereld.

Frank van den Berg | Penningmeester
In 2012 heb ik samen met mijn vrouw een rondreis gemaakt door Oeganda, waarbij we verschillende scholen dwars door het land hebben bezocht. Niet alleen bezocht, we hebben ook daadwerkelijk aan het schoolse bestaan van Oegandese leerlingen deelgenomen door les te geven: lessen over klompen, windmolens en de Nederlandse samenleving, maar ook over integraalrekening, algebra en mensenrechten. Prachtige discussies hebben we gevoerd in een schitterende omgeving met fantastische leerlingen.
Henry Sserumaga en Stephen Bwanika hebben ons na schooltijd kennis laten maken het authentieke Oegandese leven. De energie van onze begeleiders en van de leerlingen spatte overal waar we kwamen vanaf: wat een ambitie om iets moois te maken van de mogelijkheden van hun eigen Oeganda, mogelijkheden die in mijn ogen grenzeloos zijn. Ook letterlijk, want het in contact brengen van Oegandese leerlingen met andere leerlingen over de gehele wereld is één van de speerpunten van Sharing Schools: een filosofie waar ik niet alleen als wiskundedocent, maar inmiddels ook als penningmeester van Sharing schools, mijn hart aan heb verpand.